در صورتی که قصد استخدام در جایی هستید در ابتدا باید که قبل از هر چیزی قرارداد منعقد کنید که این قضیه به منزله پذیرش یک سری قوانین و مقررات است پس باید قبل از رسیدن به این مرحله با قوانین مرتبطه آشنایی لازمه را داشته باشید.
در روزگار امروز اکثر افراد جامعه در مکان های مختلفی مشغول کار برای دیگران هستند یا اینکه بلعکس تعداد کمی هستند که برای آنها کاری انجام میشود. در این حالت باید واسطه ای به عنوان قرارداد منظور گردد که این قرارداد دارای قوانین و مواردی است تا همه چیز مشخص و قابل قبول برای طرفین پیش رود. برای آشنایی بهتر با قوانین وزارت کار با ما همراه باشید.
بر طبق قوانین اعلام شده توسط وزارت کار، حق دستمزد و بیمه باید به مقدار درج طبق آخرین مبلغ اعلام شده توسط این سازمان پرداخت گردد که یعنی حداقل میزان پرداختی باید که این مقدار باشد.
میزان حداقل عیدی پرداختی به کارکنان توسط کارفرما که در پایان سال پرداخت میگردد به میزان مبلغ حقوق پرداختی به کارکنان در دو ماهه پایانی سال به حساب می آید که البته تا حداکثر میزان سه ماهه هم میتوان پرداخت نمود، هرچند که کارفرمایان دو ماهه را عرف پرداختی نموده اند.
همچنین یکی از پرداختی هایی که در پایان سال به کارگر باید پرداخت شود سنوات به میزان یک ماه حقوق کارگر می باشد. در صورتی که این مبلغ به صورت سالیانه پرداخت نشود در زمان پرداخت میزان این مبلغ به آخرین سالی که فرد در شرکت و ... فعالیت می کند محاسبه می شود. به طور مثال اگر شما 10 سال در شرکتی فعالیت دارید و سنوات خود را دریافت نکرده اید میزان این سنوات 10 ساله به صورت پرداخت میزان آخرین حقوق شما ضرب در 10 می شود.
کاری که به نوبت های مختلفی مانند صبح، عصر و یا شب تقسیم میگردد دارای نوبت های کاری است و بسته به توافق طرفین ممکن است در هر روز متفاوت باشد.
به طور کلی ساعت کار در طول روز به نحو عادی هشت ساعت میباشد که در طول تمام هفته میزان ساعت کار نباید که از میزان چهل و چهار ساعت تجاوز نماید و البته همچنین در طول ماه از میزان صد و هفتاد و شش ساعت نباید که بیشتر شود. این ها حالت های عادی هستند که برای کارگران در نظر گرفته میشود.
در شرایطی ویژه که با توافق بین طرفین صورت میگیرد ساعت کاری کارگر میتواند به عنوان اضافه کاری بیشتر یعنی از مقدار هشت ساعت کاری عادی بیشتر شده و تا حداکثر سه ساعت کاری که مجموعا میشود یازده ساعت منظور گردد.
در صورتی که کارکنان مدرک لازمه را جهت حضور در قسمت مورد خواست خدمت نداشته باشند در این شرایط تجربه و سابقه کاری به شکل زیر جایگزین خواهد شد :
الف) یک سال تجربه جایگزین دو سال کمبود مدرک تحصیلی دوره دبستان است.
ب) یک سال تجربه جایگزین یک سال کمبود مدرک تحصیلی دوره دبیرستان است.
ج) یک سال و نیم تجربه جایگزین یک سال تجربه بالاتر از دیپلم و دانشگاهی است.
با وجود شرایطی که ذکر میکنیم امکان ارتقای شغلی وجود خواهد داشت.
به طور کلی موارد ذکر شده کلیات و حداقل اطلاعات جهت عقد قرارداد بین طرفین میباشد که باید آنها را هنگام توافق در نظر داشت، در غیر این صورت ممکن است با ندانستن خیلی از موارد دچار مشکلاتی غیر قابل قبول در زمینه کسب و کار از طرف خود شوید.