آشنایی با قوانین وزارت کار

آشنایی با قوانین وزارت کار

(1 نفر) | 688 بازدید | تاریخ انتشار: سه‌شنبه, 07 دی 1400

در صورتی که قصد استخدام در جایی هستید در ابتدا باید که قبل از هر چیزی قرارداد منعقد کنید که این قضیه به منزله پذیرش یک سری قوانین و مقررات است پس باید قبل از رسیدن به این مرحله با قوانین مرتبطه آشنایی لازمه را داشته باشید.

با قوانین وزارت کار آشنا شوید

در روزگار امروز اکثر افراد جامعه در مکان های مختلفی مشغول کار برای دیگران هستند یا اینکه بلعکس تعداد کمی هستند که برای آنها کاری انجام میشود. در این حالت باید واسطه ای به عنوان قرارداد منظور گردد که این قرارداد دارای قوانین و مواردی است تا همه چیز مشخص و قابل قبول برای طرفین پیش رود. برای آشنایی بهتر با قوانین وزارت کار با ما همراه باشید.

حقوق وزارت کار

  • در اختیار گذاشتن ساعاتی برای کارفرما و انجام کارهای مشخص گردیده که به ازای هرساعت مبلغی محاسبه میگردد.
  • میزان ساعات کار در آخر روز، هفته و یا در آخر هر ماه جمع و محاسبه میگردد.
  • کارفرما مکلف است به علاوه بر دستمزد ثابت مبلغی را به عنوان حق مسکن و خواربار و... پرداخت کند.

بر طبق قوانین اعلام شده توسط وزارت کار، حق دستمزد و بیمه باید به مقدار درج طبق آخرین مبلغ اعلام شده توسط این سازمان پرداخت گردد که یعنی حداقل میزان پرداختی باید که این مقدار باشد.

عیدی و سنوات

میزان حداقل عیدی پرداختی به کارکنان توسط کارفرما که در پایان سال پرداخت میگردد به میزان مبلغ حقوق پرداختی به کارکنان در دو ماهه پایانی سال به حساب می آید که البته تا حداکثر میزان سه ماهه هم میتوان پرداخت نمود، هرچند که کارفرمایان دو ماهه را عرف پرداختی نموده اند.

همچنین یکی از پرداختی هایی که در پایان سال به کارگر باید پرداخت شود سنوات به میزان یک ماه حقوق کارگر می باشد. در صورتی که این مبلغ به صورت سالیانه پرداخت نشود در زمان پرداخت میزان این مبلغ به آخرین سالی که فرد در شرکت و ... فعالیت می کند محاسبه می شود. به طور مثال اگر شما 10 سال در شرکتی فعالیت دارید و سنوات خود را دریافت نکرده اید میزان این سنوات 10 ساله به صورت پرداخت میزان آخرین حقوق شما ضرب در 10 می شود.

ساعت کاری و اضافه کاری

کاری که به نوبت های مختلفی مانند صبح، عصر و یا شب تقسیم میگردد دارای نوبت های کاری است و بسته به توافق طرفین ممکن است در هر روز متفاوت باشد.
به طور کلی ساعت کار در طول روز به نحو عادی هشت ساعت میباشد که در طول تمام هفته میزان ساعت کار نباید که از میزان چهل و چهار ساعت تجاوز نماید و البته همچنین در طول ماه از میزان صد و هفتاد و شش ساعت نباید که بیشتر شود. این ها حالت های عادی هستند که برای کارگران در نظر گرفته میشود.

در شرایطی ویژه که با توافق بین طرفین صورت میگیرد ساعت کاری کارگر میتواند به عنوان اضافه کاری بیشتر یعنی از مقدار هشت ساعت کاری عادی بیشتر شده و تا حداکثر سه ساعت کاری که مجموعا میشود یازده ساعت منظور گردد.

  • به ازای هر ساعت اضافه کاری سی درصد اضافه بر مزد محاسبه میشود.
  • پس از تعیین و شروع انجام کار توسط کارگر برای مدت اضافی تر، کارفرما مکلف است تا مدت زمات سی و هشت ساعت موضوع را به اداره کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد تا ضرورت کار اضافی و مدت آن تعیین شود.
  • در صورت تایید نشدن ضرورت کار اضافی توسط اداره کار و رفاه اجتماعی محل، کارفرما موظف به پرداخت خسارت و غرامت به کارگر خواهد بود.

تعطیلات و مرخصی ها

  • در کنار تعطیلات رسمی کشور، روز یازدهم اردیبهشت(روز کارگر) هم جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید.
  • مرخصی سالانه کارگران به احتساب روزهای جمعه به حدود یک ماه میرسد، توجه داشته باشید که سایر روزهای تعطیل جزو روزهای مرخصی محاسبه نمیگردد.
  • کسانی که کارشان جزو کارهای سخت و به اصطلاحی شامل سختی کار میشود به میزان یک هفته بیشتر یعنی پنج هفته دارای مرخصی سالیانه هستند.
  • کارگران نمیتوانند بیشتر از نه روز از مقدار روزهای مرخصی خود را ذخیره کنند.
  • کارگر میتواند در کل مدت کاری خود برای یکبار و به مدت یک ماه به منظور مورد واجب مانند حج استفاده نماید که به عنوان مرخصی بدون حقوق تلقی میگردد.
  • زمان مرخصی با توافق بین کارگر و کارفرما صورت میگیرد که اگر توافقی بین آنها حاصل نشد در این مرحله نظر اداره کار و رفاه اجتماعی لازم و قابل تایید خواهد بود.
  • برای مواردی که ذکر میشود سه روز مرخصی با حقوق منظور میگردد : ازدواج دائم، فوت نزدیکانی چون پدر، مادر، فرزندان و یا همسر
  • نوعی دیگر از مرخصی برای زایمان کارگران زن است که تا مدت شش ماه میتوانند مرخصی داشته باشند که این مدت برای آنها به عنوان مدت خدمت برای بازنشستگی هم منظور خواهد گردید که البته حقوق این مدت هم طبق قوانین تامین اجتماعی محاسبه خواهد شد.
  • کارگران زن تا مدت دو سالگی فرزند خود میتوانند در طی کار پس از هر سه ساعت کار به فرزندان خود تا نیم ساعت رسیدگی کنند که میتواند از مواردی چون شیر دادن و یا مواردی دیگر مرتبط با کودک باشد.

نحوه تطبیق وضع

در صورتی که کارکنان مدرک لازمه را جهت حضور در قسمت مورد خواست خدمت نداشته باشند در این شرایط تجربه و سابقه کاری به شکل زیر جایگزین خواهد شد :


الف) یک سال تجربه جایگزین دو سال کمبود مدرک تحصیلی دوره دبستان است.
ب) یک سال تجربه جایگزین یک سال کمبود مدرک تحصیلی دوره دبیرستان است.
ج) یک سال و نیم تجربه جایگزین یک سال تجربه بالاتر از دیپلم و دانشگاهی است.


شرایط ارتقاء شغلی

با وجود شرایطی که ذکر میکنیم امکان ارتقای شغلی وجود خواهد داشت.

  1. الف) وجود پست بلاتصدی در پست بالاتر.
  2. ب) دارا بودن شرایط احراز شغل بالاتر( حتی با موارد ذکر شده در قبال داشتن سابقه ذکر شده در قسمت تطبیق وضع).
  3. ج) تایید کمیته طبقه بندی مشاغل کارگاه.
  4. د) تصویب مدیریت جهت ارتقاء.
  5. ه) انجام سه ماه آزمایشی کار گروه جدید با دستمزد پست قبلی تا در صورت تایید جایگاه به مبلغ پست جدید حقوق منظور گردد.


به طور کلی موارد ذکر شده کلیات و حداقل اطلاعات جهت عقد قرارداد بین طرفین میباشد که باید آنها را هنگام توافق در نظر داشت، در غیر این صورت ممکن است با ندانستن خیلی از موارد دچار مشکلاتی غیر قابل قبول در زمینه کسب و کار از طرف خود شوید.

نظرات شما درباره آشنایی با قوانین وزارت کار
امتیاز: